Shi Tao

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Shi Tao (yksinkertaistetut merkit: 师涛; perinteiset merkit: 師濤; pinyin: Shī Tāo; 25. heinäkuuta 1968) on kiinalainen toimittaja, kirjailija ja runoilija, joka sai kymmenen vuoden vankeustuomion lähetettyään sähköpostitse Kiinan kommunistisen puolueen asiakirjan ulkokiinalaiselle demokratiasivustolle. Ennen pidätystään hän työskenteli changshalaisen Dangdai Shang Bao -lehden (Ajankohtaiset liikeuutiset) toimituksessa. Dokumentti sisälsi ohjeita kuinka Tiananmenin vuosipäivää tulisi käsitellä mediassa. Shi Taolle myönnettiin vuonna 2007 Vapauden kultainen kynä.

Shi julkaisi huhtikuussa 2004 mielipideartikkelin "The Most Disgusting Day" (Iljettävin päivä), jossa hän kritisoi 28. maaliskuuta 2004 tapahtunutta Ding Zilin pidättämistä. Ding Zili kuului Tiananmenin äidit -järjestöön, joka kritisoi Kiinan hallitusta 4. kesäkuuta 1989 tapahtuneesta opiskelijamielenosoitusten väkivaltaisesta tukahduttamisesta. Ding Zilin 17-vuotias poika kuoli tapahtumien yhteydessä.

20. huhtikuuta 2004 Shi osallistui työpaikallaan toimittajille järjestettyyn tiedotustilaisuuteen, jossa käsiteltiin Kiinan kommunistisen puolueen propagandatomiston asiakirjaa turvallisuusnäkökohdista, jotka liittyvät valmistautumiseen opiskelijamielenosoitusten tukahduttamisen 15-vuotispäivään. Tiedotustilaisuuden jälkeen Shi Tao lähetti asiasta viestin omalta Yahoo!-osoitteeltaan newyorkilaiselle Democracy Forum -verkkosivulle.

Valtiosalaisuudet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Hänet otettiin kiinni 24. marraskuuta 2004 ja pidätettiin 14. joulukuuta 2004 valtionsalaisuuksien paljastamisesta. 27. huhtikuuta 2005 Shi Tao tuomittiin kymmenen vuoden vankeusrangaistukseen Kiinan rikoslain 111. pykälän perusteella valtionsalaisuuksien toimittamisesta laittomasti ulkomaille.

Shi Taon äiti Gao Qinsheng esitti valituksensa oikeusprosessissa vallinneita vakavia puutteita vastaan, mutta ne jätettiin huomioon ottamatta 2. kesäkuuta 2005.

Yahoo[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Shi Tao paljastui Yahoon avulla yhtiön annettua Kiinan poliisille riittävät tiedot Shi Taon tietokoneen jäljittämiseksi.

Todisteena käytettiin China Digital Timesin mukaan Yahoo Holdings Hong Kong Ltd:n toimittamaa tietoa siitä, että 20. huhtikuuta 2004 kello 23:32:17 IP-osoitteesta 218.76.8.201 oli lähetetty viesti ja että se liittyy puhelinnumeroon 0731–4376362, jonka työaseman käyttäjänä on Contemporary Business News of Hunan Provincen rakennus numero 88:ssa toisessa kerroksessa Jianxiang New Villagessa Kaifun alueella, Changshan kaupungissa.

Toimittajat ilman rajoja -järjestö kritisoi Yahoota toimimisesta ilmiantajana sananvapautta koskevassa asiassa.

Myös muut länsimaiset yritykset, pääosin amerikkalaiset, avustavat Kiinaa sen internetin sensuurissa. Näihin sisältyy Cisco Systems, Sun, Microsoft, Google ja Yahoo. Esimerkiksi Cisco Systems on todennäköisesti toimittanut Internetin estoon ja suodatukseen tarvittavaa tekniikkaa. Yritysten toimintaa Kiinassa on arvostellut Toimittajat ilman rajoja. Joulukuussa 2005 EU-komission varapuheenjohtaja ja kommunikaatiostrategi Margot Wallström valitti painokkaasti kolumnissaan asiaa. Tunisiassa vuonna 2004 järjestetty YK-kokous Kansainvälisyys tietoyhteiskunnassa koki selkeästi Kiinan uhkaksi Internetin sanavapaudelle. Sananvapautta on vahvasti rajoitettu Kiinassa. Eleanor Rooseveltin perustaman Freedom House -järjestön mukaan Kiina oli sanavapaudessa 177. sijalla maailman 194 valtiosta vuonna 2006.[1]

Palkinnot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kansainvälinen Committee to Protect Journalists myönsi Shi Taolle kansainvälisen lehdistövapauspalkinnon 2005. Vuonna 2007 hän sai Vapauden kultainen kynä -palkinnon.

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Johan Lagerkvist, Kina i globaliserings mitt, Bokförlaget DN, Stockholm 2007, s. 107-109, 122-123