Rustavi 2

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Rustavi 2
Logo-Rustavi-2.jpg
Rustavi 2:n logo
Kuvaformaatti 4:3 SDTV
Maa Georgia
Pääkonttori Tbilisi
Kotisivu www.rustavi2.com.ge/

Rustavi 2 (რუსთავი 2) on georgialainen valtion hallitsema oleva televisiokanava, joka lähettää Tbilisistä. Vuonna 1994 perustettu kanava on Georgian suurin, ja tavoittaa noin 84 % maan väestöstä. Rustavi 2 esittää muun muassa Georgian ainoata aamu-TV:tä, georgialaisversiota tietokilpailusta Haluatko miljonääriksi? ja David Lettermanin tyylistä keskustelushow'ta. Yksi suosituimmista ohjelmista on 60 minuuttia.

Mediamoguli Erosi Kitsmarishvilin omistamalla kanavalla oli merkittävä rooli ruusujen vallankumouksessa. Kanava oli kriittinen Eduard Ševardnadzen hallitusta kohtaan, mikä tuli esiin 25. heinäkuuta 2001, kun kanavan uutisankkuri Georgi Sanaia murhattiin kotiinsa.

Zurab Zhvanian ja Mikheil Saakašvilin johtaman vallankumouksen jälkeen Kitsmarishvili asettui myös Zhvaniaa vastaan, ja kanava siirtyi siirtyi valtion haltuun pian vallankumouksen jälkeen.[1][2] Sittemmin kanava on lähettänyt hallitusta tukevaa materiaalia, kuten Saakašvilin poliittisen vastustajan Irakli Okruašvilin tunnustuksen televisiossa.[3]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Why Has the Chief of Rustavi 2 TV Stepped Down?, Civil Georgia
  2. GEORGIAN MEDIA MOGUL FORCED OUT OF BUSINESS, Jamestown, EURASIA DAILY MONITOR Volume 1, Issue 106 (October 15, 2004)
  3. Georgian Ex-Minister's TV Confession Kommersant. Viitattu 16.10.2007.