RT (televisiokanava)

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
RT
Russia-today-logo.svg
Lähetykset alkoivat 2005
Omistaja valtiollinen voittoa tuottamaton organisaatio (ANO) TV-Novosti
Maa Venäjän lippu Venäjä
Pääkonttori Zubovski bul. d.4, str. 1, Moskova
Kotisivu rt.com
Saatavuus
Satelliitti
ASTRA 19.2E MPEG4/HD: 11377 V
DVB-S:11538 V
TV-Novosti
Yritysmuoto voittoa tuottamaton organisaatio (ANO)
Avainhenkilöt Margarita Simonjan (päätoimittaja)
Kotipaikka Zubovski bul. d.4, str. 1, Moskova, Venäjä[1]
Toiminta-alue erityisesti ulkomaat
Toimiala joukkotiedotus
Tuotteet RT televisiokanava, verkkosivusto, sosiaalisen median kautta tapahtuva ohjelmajakelu (kuten Youtube)
Henkilökuntaa noin 2 000
Omistaja Venäjän valtion rahoittama joukkotiedotusväline, budjettitukea (2014):
Nousua 11,871 mrd RUR (eli noin 262 milj. EUR)[2][3]

RT (aiemmin Russia Today) on kansainvälisesti näytettävä venäläinen tv-uutiskanava, joka tarjoaa englannin-, espanjan- ja arabiankielisiä uutisia Venäjältä ja maailmalta. Merkittävä osa kanavan vieraskieliseen ohjelmatoiminnan rahoituksesta tulee Venäjän federaation budjettivaroista.[4]

RIA Novostin perustama kanava aloitti toimintansa 10. joulukuuta 2005. Englanninkielisen toimituksen rinnalle perustettiin 4. toukokuuta 2007 toimintansa aloittanut arabiankielinen Rusiya Al-Yaum. Sittemmin seurasi myös espanjankielinen toimitus. Kanavalla on myös venäjänkielistä tuotantoa. Tv-kanavan mukaan sillä on yhteensä 22 toimipistettä kaikkiaan 19 eri maassa tai territoriossa. Ulkomaantoimipaikka on esimerkiksi Berliinissä, Lontoossa, New Yorkissa, Washingtonissa, Gazassa, Kairossa ja Baghdadissa. Toimituksissa työskentelee yli 1 000 henkeä, [5] vuoden 2010 uutisen mukaan henkilökuntaa oli tuolloin jo 2 000. Vuonna 2008 kanavan budjetti oli 147 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria (3,6 miljardia ruplaa).[6] Vuonna 2013 budjettituki oli noussut 11,2 ja vuonna 2014 yhteensä 11,871 miljardiin ruplaan (noin 262 milj. EUR). [7][2][3]

Kanava näkyy noin 644 miljoonalle ihmiselle yli sadassa maassa. Se tavoittaa yhtiön kertoman mukaan maailmanlaajuisesti yli 28 prosenttia kaikista kaapelitelevision tilaajista ja on saatavissa yli 2,7 miljoonassa hotellihuoneessa.[5]

Televisiokanava RT:n taustaorganisaatio on valtion tukema, epäkaupallinen organisaatio ANO TV-Novosti (ven. Автономная некоммерческая организация "ТВ-Новости", Avtonomnaja nekommertšeskaja organizatsija TV-Novosti), joka on hallinnollisesti erillään FGUP Rossija segodnja (suom. Venäjä tänään)-mediakonsernista. Näiden organisaatioiden katuosoite on kuitenkin sama (Zubovski bul. 4, rak. 1, Moskova).[8][1][9] Sama päätoimittaja Margarita Simonjan vastasi ainakin vuoden 2014 aikana sekä televisiokanava RT:n että Rossija segodnja -mediatalon toimituksellisesta sisällöstä.[10][11]

Kritiikkiä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Mm. Toimittajat ilman rajoja -järjestö,[12] Yle, Helsingin Sanomat,[13][14] Saksalainen Der Spiegel,[15][16] brittiläiset The Guardian[17] ja The Independent[18] sekä Al Jazeera[19] ovat syyttäneet RT:n levittävän Kremlin propagandaa.[20][21][22][23] The Economist-lehden Eastern approaches -blogi puolestaan on syyttänyt RT:tä "salaliittoteorioiden" levittämisestä.[24]

Kanava muissa medioissa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Venäjän parlamentin jäsen ja liberaalidemokraattien johtaja Vladimir Zhirinovski uhkaili duuman lehdistötilaisuudessa Itä-Ukrainan kriisin aikaan vuonna 2014 raskaana olevaa Russia Todayn toimittajaa ja kehotti alaistaan raiskaamaan tämän. Toimittaja yritti kysyä onko tämä kaavaillut vastavuoroisia pakotteita Ukrainaa kohtaan. Tapausta pidettiin törkeänä, sillä Zhirinovski kehotti avoimeen väkivaltaan duuman seinien sisällä.[25]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Avtonomnaja nekommertšeskaja organizatsija TV-Novosti tv-novosti.mpi.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  2. a b Federalnyi mediabjudžet: Skolko polutšat gosSMI v 2014 gody (Vuoden 2014 budjettituesta medialle) 26.11.2013. lenizdat.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  3. a b Euro exchange rates RUB (Euroopan keskuspankin vaihtokurssi 45,3246 RUB/EUR) Kurssimuunnos käyttäen vuoden lopun kurssia 31.12.2013. European Central Bank, ecb.int. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)
  4. Postanovlenije Pravitelstva Rossijskoi federatsii ot 18 dekabrja 2010 g. N 1056 g. Moskva "Ob utverždenii Pravil predostavlenija iz federalnogo bjudžeta subsidi avtonomnoi nekommertšeskoi organizatsii "TV-novosti" (Venäjä hallituksen päätös 18.12.2010 federaation budjettituesta ANO TV-novostille) 27.12.2010. Rossiskaja gazeta, rg.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  5. a b RT - General info RT, rt.com. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)
  6. Russia Today courts viewers with controversy Russia Beyond the Headlines, rbth.com. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)
  7. Putin spas VGTRK i Russia Today ot urezanija bjudžeta (Budjettituesta VGTRK:lle ja RT-kanavalle) 29.10.2012. lenta.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  8. RT, Russia Today (ANO TV-Novosti) Jandeks, Moi Krug, moikrug.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  9. Ukaz o merah po povyšeniju effektivnosti dejatelnosti gosudarstvennih SMI ("Asetus toimista valtion mediayhtiöiden toiminnan tehostamiseksi") 9.12.2013. Venäjän presidentinhallinto, kremlin.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  10. Erosi suorassa lähetyksessä - Kohutoimittajan tyly tilitys: "Olin Putinin pelinappula" 22.3.2014. Iltalehti, iltalehti.fi. Viitattu 27.8.2014. (suomeksi)
  11. RT editor Simonyan to head Kremlin-backed news agency 31.12.2013. BBC, bbc.com. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)
  12. Reporters Without Borders Don't Fancy Russia Today Kommersant 21 October 2005
  13. http://www.hs.fi/kotimaa/a1407987571131
  14. http://www.hs.fi/ulkomaat/a1407820702911
  15. Der Spiegel - Controversial Propaganda Using Stalin To Boost Russia Abroad Viitattu 13.6.2012
  16. "Putin Fights War of Images and Propaganda with Russia Today Channel", Spiegel Online, 2013-08-13. Luettu 2013-08-14. 
  17. The Guardian - Russia Today launches first UK ad blitzViitattu 13.6.2012
  18. Walker, Shaun. "Assange takes chat-show job with state-funded Russian TV", January 26, 2012. 
  19. Sousa, Ann De. "News channel or propaganda tool?", 26 Jan 2012. 
  20. http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all
  21. "New Global TV Venture to Promote Russia", 2005-07-06. 
  22. Kramer, Andrew E. "Russian Cable Station Plays to U.S.", 22 August 2010. 
  23. Kirchick, James. "Pravda on the Potomac (page 2)", 18 February 2009. 
  24. The Economist - Russia Today goes mad Airwaves wobbly Viitattu 13.6.2012
  25. Helsingin Sanomat: "Vladimir Zhirinovski uhkaili raskaana olevaa toimittajaa raiskauksella" Julkaistu: 19.4.2014 Viitattu: 19.4.2014

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]