Kommersant

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Kommersant (ven. Коммерсантъ) on vuodesta 1990 ilmestynyt venäläinen taloussanomalehti. Samanniminen lehti ilmestyi myös 1909–1919. Sanomalehden lisäksi ilmestyy Kommersant-sanomalehden Ukrainan painos, analyyttinen viikkolehti Kommersant Vlast Коммерсантъ-Власть ("Valta") ja talousviikkolehti Kommersant Dengi ("Rahat") sekä autoista kertova Kommersant Avtopilot.

Nimi Kommersant tarkoittaa liikemiestä. Nimi kirjoitetaan kovaan konsonanttimerkkiin päättyen niin kuin Venäjän keisarikunnan aikana. Turha kovat merkit poistettiin oikeinkirjoitusuudistuksen yhteydessä 1917.

Kommersant Vlast[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Omistaja erotti Kommersant Vlastin päätoimittajan Maksim Kovalskin, kun lehdessä oli esitetty epäilyjä duuman vaalien rehellisyydestä. Lehden kustantavan yhtiön johtajakin joutui eroamaan. 13. joulukuuta 2011 ilmestyneessä lehdessä kommentoitiin vaaleja ja kannessa oli otsikko: "Miten vaaleja vääristeltiin. Todistusaineisto ja silminnäkijät". Usmanov perusteli päätoimittajan erottamista sillä että "hän oli rikkonut eettisiä sääntöjä".[1]Interfaxin mukaan pääsyy oli Lontoon-kirjeenvaihtajan vaalireportaasi, jossa oli kuva vaalilipusta, jossa luki haistatuksia Putinille.[2]

Omistus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kommersantin perusti 1990 liikemies Vladimir Jakovlev. Lehden osti vuonna 2006 oligarkki Boris Berezovskilta metalli-investointien parissa liiketoimintansa tehnyt Ališer Usmanov. Kilpaileva Forbes-lehti arveli syynä olleen Venäjän poliittisen johdon painostus.[3]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. YLE: Duumanvaaleja arvostelleen lehden päätoimittaja sai potkut
  2. Jussi Niemeläinen, Venäläinen päätoimittaja sai potkut kriittisten vaalijuttujen takia, Helsingin Sanomat 14.12.2011 sivu B 2
  3. The World's Billionaires - #142 Alisher Usmanov 8.3.2007. Forbes. Viitattu 1.9.2007. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]