Killian-asiakirjat

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Vuonna 1973 kirjoitetuksi väitetty dokumentti ja sama teksti kirjoitettuna Microsoft Wordilla päällekkäin

Killian-asiakirjoja koskeva kiista, joka tunnetaan myös nimellä Memogate ja Rathergate, koski CBS-televisiokanavan vuonna 2004 julkaisemaa kuutta muistiota. Asiakirjat julkaistiin 60 Minutes Wednesday -ohjelmassa 8. syyskuuta 2004, alle kaksi kuukautta ennen Yhdysvaltain vuoden 2004 presidentinvaaleja. Asiakirjat koskivat istuvan presidentin George W. Bushin asepalvelusta ilmakansalliskaartissa, ja ne olivat Bushin komentajan, everstiluutnantti Jerry B. Killianin hallussa.

Merkittävää asiakirjoissa oli se, että niiden mukaan Bush oli vuonna 1972 kieltäytynyt menemästä määrättyyn lääkärintarkistukseen ja täten kieltäytynyt noudattamasta komentoa ylemmältä upseerilta. Lääkärintarkistuksen laiminlyönti johti lentokieltoon. Toisen muistion mukaan Killiania painostettiin ylhäältä päin kaunistelemaan Bushin palvelustietoja.

CBS:n uutistuottaja Mary Mapes oli saanut asiakirjat everstiluutnantti Bill Burkettilta, joka toimi kansalliskaartin Texas Army National Guard -yksikössä.

CBS oli pyrkinyt aluksi tarkastamaan asiakirjojen aitouden, mutta useiden asiantuntijoiden mukaan asiakirjat olivat väärennöksiä. Merkittävää tapauksessa oli, että tapauksesta keskusteltiin useissa blogeissa, joista tieto levisi myös valtamediaan. Suurimpana kritiikin kohteena oli asiakirjojen typografia: Asiakirjat näyttivät lähes samalta kuin ne olisi kirjoitettu Microsoft Wordin oletusasetuksilla, ja ne käyttivät vaihtelevan levyistä kirjasinta, kun 1970-luvulla käytetyt kirjoituskoneet käyttivät tasalevyistä Courier-kirjasinta.

Lopullista varmuutta asiasta ei ole, koska alkuperäisiä asiakirjoja ei ole julkaistu eikä niitä ole annettu asiantuntijoiden tarkempaan tutkimukseen. Vertaileminen vastaaviin asiakirjoihin on vaikeaa, koska tämän tyyppisiä muistioita ei yleensä arkistoitu. CBS:n edustajat myöhemmin myönsivät, että he eivät pysty osoittamaan asiakirjojen aitoutta. Mary Mapes erotettiin tapauksen johdosta, ja Dan Rather, CBS Newsin uutisankkuri, erosi myös tapauksen johdosta, ja haastoi CBS/Viacomin myöhemmin oikeuteen, koska tunsi tulleensa syntipukiksi.

Tämä politiikkaan liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.