Izvestija

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Известия
Izvestija
Izvestia.svg
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Ainjus (ООО "Айньюс")[1]/ Njus media-Rus (Ньюс медиа-Рус)[2]
ISSN ISSN 0233-4356
Levikki 234 500[2]
Perustettu 1917
Päätoimittaja Aleksander Potapov[1]
Sitoutuneisuus Venäjän valtaa tukeva lehdistö[3][4]
Kotipaikkakunta Moskova
Kotimaa Venäjä
Sivukoko A2[2][5]
Ilmestymistiheys ma-pe[5]
Kotisivu izvestia.ru

Izvestija (ven. kyrill. Известия) on venäläinen sanomalehti. Se ilmestyy arkisin (ma-pe) 12-48 sivuisena, A2-sivukoon sanomalehtenä. Izvestijan Moskovan-painoksessa on lisäksi perjantaisin mukana 40 sivuinen kokoa A3 oleva viikkoliite.[5]

Historiaa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lehti perustettiin helmikuun vallankumouksen aikana maaliskuussa 1917 saaden ensimmäiseksi nimekseen Извѣстія Петроградскаго Совѣта Рабочихъ Депутатовъ, Izvestija Petrogradskago Soveta Rabotših Deputatov (suom. Pietarin työläisedustajien neuvoston uutiset), mutta käytännössä nimeksi lyheni Izvestija (suom. Uutiset). Neuvostoaikana Izvestija toimi maan hallituksen sanomalehtenä, kun taas toinen lehti, Pravda oli kommunistipuolueen virallisena äänenkannattajana. Vuodesta 1977 virallisena nimenä ollut Известия Советов народных депутатов СССР, Izvestija sovetov narodnyh deputatov SSSR (SNTL:n kansanedustajien neuvoston uutiset) lyhennettiin Neuvostoliiton vallankaappausyrityksen 1991 jälkeen nimeksi Izvestija.

Neuvostoajan jälkeen Izvestija on kuvaillut itseään kansallismieliseksi venäläiseksi sanomalehdeksi.

Venäjän valtaa lähellä olevaksi mediaksi[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Izvestija oli aiemmin Vladimir Putinin hallintoon kriittisesti suhtautunut suuri sanomalehti. Lehden linja muuttui, kun sen osti valtion omistama Gazprom-yhtiö heinäkuussa 2005. Gazprom omisti lehden mediakonserninsa Gazprom-Median kautta.[6]

Lehden pääomistaja vaihtui uudemman kerran 21. toukokuuta 2008; uudeksi omistajaksi tuli Gasprom-Median osakasyhtiö, vakuutusyhtiö SOGAZ.[3] Tämä vakuutusyhtiö kuuluu Putinin lähipiiriin luetun, Venäjän mahtavimpana pidetyn mediamoguli, miljardööri Juri Kovaltšukin yhtiöihin. Izvestija luetaan omistusmuutoksen jälkeenkin Venäjän valtaa tukevaan lehdistöön.[3][4] Lehden osake-enemmistöä (50,19%) hallitaan holdingyhtiö Natsionalnaja Media Gruppan välityksellä.[4]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Redaktsija 2012-07-29. Izvestija, izvestia.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  2. a b c Atlas rossijskoi pressy - Gazeta Izvestija 2012-06-21. MediaAtlas, mediaatlas.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  3. a b c Gazprom-Media To Get Rid Of “Izvestia” 2008-05-29. Novaja Gazeta, novayagazeta.ru. Viitattu 29.7.2012. (englanniksi)
  4. a b c Russia’s Rupert Murdoch 2011-07-18. The Moscow News, themoscownews.com. Viitattu 29.7.2012. (englanniksi)
  5. a b c Soobštšenija o suštšestvennyh faktah 2012-07-29. Izvestija, izvestia.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  6. Luukkanen, Arto: ”Luku: VI Lähteistä ja käsitteistä”, Projekti Putin - uuden Venäjän historia 1996-2008, s. 227. WSOY, Helsinki, 2008. ISBN 978-951-0-33079-1.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]