Gazeta Wyborcza

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Gazeta Wyborcza on Puolan merkittävin ja toiseksi suurin päivittäin ilmestyvä sanomalehti. Se sisältää täyden valikoiman poliittisia, kansainvälisiä ja yleisiä uutisia. Kuten melkein kaikki sanomalehdet Puolassa, lehti on tabloid-formaatissa.

Gazeta Wyborcza aloitti 8. toukokuuta 1989 tunnuslauseenaan "Nie ma wolności bez Solidarności" (Ei ole vapautta ilman Solidaarisuutta). Sen perustaminen oli yksi Puolan ns. pyöreän pöydän sopimuksen tuloksista kommunistisen Puolan hallituksen ja Solidaarisuus-liikkeen välillä. Lehti toimi Solidaarisuuden äänitorvena valmistauduttaessa puolittain vapaisiin vaaleihin, jotka pidettiin 4. kesäkuuta 1989. Tästä johtuu myös lehden nimi (suom. Vaalilehti). Gazeta Wyborcza oli ensimmäinen virallinen sanomalehti, joka julkaistiin kommunistisen järjestelmän kontrollin ulkopuolella kommunistien noustua valtaan toisen maailmansodan seurauksena. Lehden toimittajien mukaan sen ensipainos oli pieni (150 000) ja suhteellisen kallis, koska valtio rajoitti paperitoimituksia. Puolitoista vuotta myöhemmin päivittäinen levikki saavutti 500 000. Syyskuussa 1990, kun kommunismin hajoamisen jälkeen myös Solidaarisuus hajaantui, Lech Wałęsa kumosi lehden oikeuden käyttää Solidaarisuuden logoa. Sen jälkeen lehti on ollut sitoutumaton.

Gazeta Wyborcza on nykyään moniosainen suuri päivälehti.

Lehden päätoimittaja on ollut sen perustamisesta alkaen entinen toisinajattelija Adam Michnik.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.