BBC World News

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
BBC World News
BBC World News red.svg
Lähetykset alkoivat Lokakuussa 1991
Omistaja BBC
Kuvaformaatti 16:9
Katsojaosuus Maailman katsotuin uutiskanava, 76 miljoonaa katsojaa viikoittain[1] (, )
Tunnuslause "Putting News First"
Maa Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Iso-Britannia
Näkyvyysalue Koko maailma
Pääkonttori Broadcasting House, Lontoo, Yhdistyneet Kuningaskunnat
Aiemmin BBC World Service Television
(1991–1995)
BBC World
(1995–2008)
Kotisivu www.bbcworldnews.com

BBC World News, aiemmin BBC World, BBC World Service Television on Britannian yleisradioyhtiö BBC:n omistama kansainvälinen englanninkielinen uutiskanava. Se on BBC:n katsotuin kanava. BBC World News käynnistettiin vuonna 1991 tehtävänään lähettää kansainvälisiä uutisia vuorokauden ympäri. Tasatunnein lähetettävien uutisten lisäksi kanava esittää muun muassa dokumentteja, elämäntapaohjelmia ja haastatteluja. BBC World Newsin katsotaan olevan maailman katsotuin uutiskanava voittaen katsojaluvuissa CNN Internationalin ja Al Jazeera Englishin. BBC World News on palkittu useaan otteeseen maailman parhaana uutiskanavana.

Kanava rahoitetaan täysin mainostuloilla ja tilausmaksuilla[2], toisin kuin BBC:n kotimaiset kanavat, jotka rahoitetaan lupamaksulla, ja BBC World Servicen radio, joka on ulkoministeriön rahoittama.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kanava lanseerattiin alun perin vuonna 1991 nimellä BBC World Service Television. Vuonna 1995 kanava jaettiin kahteen osaan: BBC Worldiksi ja BBC Primeksi, joka esittää viihteellisempää ohjelmistoa.

Vuosien saatossa kanava on muuttanut ulkoasuaan ja ilmettään useita kertoja. Vuosina 1995-1997 kanava käytti vain muutamia grafiikoita kuvaamaan nimeään, samalla kun uutisstudio muistutti BBC:n kansallisen BBC One -kanavan uutisstudiota. Vuosien varrella kanava käytti ilmeenään muun muassa kuvitteellisia lippuja ja punaista maapalloa.

Syyskuussa 1998 BBC World aloitti lähetykset noin 350 000:ssa suomalaisessa kaapeli-tv taloudessa. Vuonna 2011 aiemmin ilmaisena näkynyt kanava on useissa kaupungeissa siirretty maksukortin taakse.[3][4]

Tällä hetkellä kanavan ulkoasun pääväreinä on punainen ja musta. Vuonna 2004 kanava muutti tunnuslauseensa vanhasta "Demand a Broader view" (vaadi laajempi näkökulma) uuteen "Putting News First" (asettaen uutiset etusijalle).

BBC World vaihtoi nimensä 21. huhtikuuta 2008 nykyiseksi BBC World Newsiksi.

BBC Worldin tunnus vuosina 1995–2008.

Maine ja kritiikki[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Monet kokevat BBC:n olevan hyvin itsenäinen ja tarkka raportoidessaan uutisia ja ajankohtaisia tapahtumia [5]. BBC World News on kaupallisesti rahoitettu, mikä on nostanut kysymyksiä sen kyvyistä raportoida riippumattomasti.

BBC World News on kielletty useissa valtioissa. Yleisimmin syynä on BBC:n puolueeton uutisointi aiheesta, joka on saattanut valtion hallituksen huonoon valoon. Näkyvimpiä sensurointeja on tapahtunut Kiinassa, Uzbekistanissa ja Zimbabwessa.

Kanava nimettiin "Maailman parhaaksi uutiskanavaksi" Association for International Broadcastingin järjestämässä juhlassa marraskuussa 2006.[6]

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]