Argentinisches Tageblatt

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Argentinisches Tageblatt
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Roberto Alemann
Levikki 10 000
Perustettu 1878
Kotipaikkakunta Buenos Aires
Kotimaa Argentina
Sivukoko broadsheet
Ilmestymistiheys kerran viikossa lauantaina
Kieli saksa
Kotisivu Argentinisches Tageblatt

Argentinisches Tageblatt on kerran viikossa lauantaisin Buenos Airesissa Argentinassa ilmestyvä saksankielinen sanomalehti.

Lehti ilmestyi vuosina 1889–1981 päivälehtenä, mutta on taloudellisista syistä muuttunut viikkolehdeksi. Sen levikki on noin 10 000.[1] Lehden perustivat Sveitsin Bernistä muuttanut Johann Alemann ja hänen poikansa Moritz. Lehti ilmestyi aluksi nimellä Argentinisches Wochenblatt ('argentiinalainen viikkolehti'), mutta 1889 Aleman muutti sen päivälehdeksi ja se sai uuden nimen, Argentinisches Tageblatt. Viikkolehti Wochenblatt ilmestyi viikonvaihdenumerona vuoteen 1967.[2]

Perustajan kuoleman jälkeen tämän poika Ernesto F. Alemann otti 1925 lehden johdon käsiinsä, ja hänen aikanaan lehdestä tuli argentiinansaksalaisten keskuudessa syntyneen kansallissosialisminvastaisen opposition äänitorvi ja maineikas lehti maailmallakin. Lehti jatkaa yhä edelleen vapaamielisellä linjalla. Perustajan jälkeläiset ovat olleet sen johdossa koko sen ilmestymisen ajan. Nykyinen päätoimittaja on Argentiinan entinen talousministeri Roberto Alemann.[2]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Moon.com, viitattu 27.1.2011
  2. a b AT:n verkkosivusto, osa Wir über uns, viitattu 27.1.2011
Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.